← Tilbage til blog oversigt

Overvejer du at få firmapension? Her er en tjekliste til, hvad du skal have styr på inden

Giv lige dig selv et skulderklap. At du er nået hertil tyder på, at du som beslutningstager er igang med at researche på firmapension. Allerede dér er du et skridt længere end de fleste, der driver en lille eller mellemstor virksomhed. Men inden du laver en aftale med et pensionsselskab, er det en god idé at have nogle ting på plads.

Hvis du hellere vil snakke med os og få svar på dine spørgsmål, så ring til os på 71 74 74 77 eller book en online gennemgang af vores pensionsløsning lige her.

Sæt dig ind i hvilke muligheder og pensionsløsninger, der findes. Det er f.eks. en god idé at kende forskellen på:

- Opsparingsmuligheder: Ratepension, livrentepension og aldersopsparing. Fakta Om Pension har lavet et simpelt overblik over de forskellige opsparingsmuligheder lige her.

- Obligatoriske og frivillige pensionsordninger

Intern feedback

Tag en snak med alle relevante personer, der er med inde over beslutningen om firmapension. Det kan nemlig være med til at speede processen op og sikre, at alle har afstemt forventningerne. Det behøver ikke være et formelt 3 timers møde. Det kan med fordel være noget I diskuterer på jeres ugentlige mandags møde eller over frokosten. Det kan f.eks. være: Din chef, HR, den lønansvarlige, ekstern revisor og / eller medarbejderrepræsentanter. Diskutér hvilke muligheder, der findes ud fra det research, du har lavet og find så ud af:

- Er der penge til, at virksomheden kan give pensionsbidrag?

- Hvor meget ønsker medarbejderne at bidrage med?

- Skal alle medarbejdere være med i ordningen, eller skal det være frivilligt?

- Hvem skal være en del af ordningen? (alle fuldtidsansatte, deltidsansatte, studentermedhjælpere, osv.)

- Ønsker virksomheden også at tilbyde de ansatte forsikringer (fx. Sundheds- og gruppelivsforsikring).

Vælg en løsning

Nu har du lavet research, fået input fra dine kollegaer og ved præcist hvilke betingelser en pensionsløsning skal opfylde. Nu mangler du kun at finde et pensionsselskab, der kan opfylde alle jeres ønsker. Der er et par ting, du kan kigge på eller spørge pensionsudbyderen om:

- Samlede årlige omkostninger (ÅOK) for virksomheden og den ansatte.

- Årlige omkostninger i procent (ÅOP).

- Er der omkostninger forbundet med etablering- og/eller opsigelse af pensionsløsningen, og hvad er bindingsperioden?

- Se hvad kunderne synes om pensionsselskabet på fx. Trustpilot og Facebook.

Det er også en god ide at bruge Fakta Om Pension, hvis du vil sammenligne pensionsselskabers forsikringsmuligheder, opsparingsmuligheder, priser (ÅOP) og afkast, hvilket du kan gøre lige her.

Er Grandhood løsningen noget for jer?

Grandhood er en pensionsløsning for virksomheder. Og som den eneste udbyder har vi både en frivillig og obligatorisk ordning - vi kalder dem for Mix'n'Match og All Inclusive. For begge ordninger gælder det, at medarbejderne som standard sparer op på en ratepension med overløb til livrente. Vores løsning er 100% fleksibel med transparente priser. Der er intet krav til virksomhedsbidrag, og virksomheden har også mulighed at tilpasse bidraget til hver enkelt medarbejder. Hver medarbejder bestemmer helt selv, hvor meget de ønsker at bidrage med til deres egen pension. og de vil typisk først indbetale på eh ratepension - op til ratepensionsloftet på 59.200, hvor der er fuldt fradrag, for derefter at indbetale på en livrente. Du kan læse mere om ratepension og fradrag her.

Kort om vores løsning:

- Der er faste administrationsomkostninger på enten 49 kr eller 59 kr pr. måned - afhængigt af om man er på vores All Inclusive ordning eller vores Mix’n’Match ordning. Dette beløb bliver trukket direkte fra medarbejderens depot.

- Den ansatte betaler maks. estimerede 0.95% i ÅOP. Efter 5 år er medarbejderens ÅOP faldet til estimerede 0.62%. Hvis du er interesseret i, hvordan vi investerer dine pensionspenge, så tjek vores blogpost Forstå vores investeringsunivers: ETF, ESG og hvorfor vi har valgt det, vi har i vores porteføljer.

- Der er ingen omkostninger i forbindelse med etablering eller opsigelse af Grandhood, og der er heller ikke nogen bindingsperiode.

- Det er muligt at tilvælge sundhedsforsikring via TRYG samt gruppelivsforsikring via vores partner Forenede Gruppeliv.

Hvis du har nogle spørgsmål til vores løsning eller gerne vil vide mere om, hvordan du bliver kunde hos Grandhood så er du mere end velkommen til at kontakte os på +45 71 74 74 77 - vi sidder klar til at hjælpe dig.

← Tilbage til blog oversigt

Stadigvæk brug for hjælp? Kontakt os endelig.

Med branchens hurtigste svartider, garanterer vi dig et hurtigt svar.

Telefon

+45 71 74 74 77

Vi er i gennemsnit 12 sekunder om at svare på telefonen. Så du ringer bare.

Chat

Sig hej til Granny

Du har svar 5 minutter efter, der tikker en besked ind i chatten hos os. Så du skriver bare.

Mail

hello@grandhood.dk

Med en gennemsnitlig svartid på 1,5 time, skal du være rap ved tasterne. Så du mailer bare.