“Vores mål er at skabe en arbejdsplads, hvor folk glæder sig til at komme på arbejde.”

Hvordan får du unge talentfulde medarbejdere til at vælge netop din startup, når du ikke kan tilbyde medarbejdergoder i samme omfang som etablerede virksomheder?

Svaret skal findes i kulturen, mener Mads Koch Petersen, der er en founderne bag solbrillebrandet MessyWeekend.

Mere om Grandhood  →

En sidder på bordet, en anden i vindueskarmen alt imens en tredje sørger for, de helt rigtig musikalske toner, strømmer ud af anlægget. Den uformelle stemning og den gode energi er ikke til at tage fejl af, da vi møder teamet bag det populære solbrillebrand MessyWeekend i indre København. 

I dag har vi sat en af medstifterne den 23-årige Mads Koch Petersen i stævne for at blive klogere på, hvordan du skaber en attraktiv arbejdsplads for unge talenter, særligt tidligt på vækstrejsen, hvor pengepungen endnu ikke tillader et væld af attraktive medarbejdergoder.

Mads Koch Petersen, co-founder af Messy Weekend og medarbejdere fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.Medarbejdere fra Messy Weekend fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.

"Som virksomhedsejer vil man altid gerne se det gå bedre, hurtigere, vildere - det kan virke logisk derfor bare at lægge flere timer, arbejde mere. Vi tror, det er vigtigt at tage et skridt bagud og forstå, at det ikke nødvendigvis er det, der driver det hele fremad."

Medarbejdere fra Messy Weekend fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.

Arbejdsglæde og work life balance

Med en gennemsnitsalder hos teamet bag MessyWeekend på bare 28 år, er det lykkedes de to stiftere, Mads Koch Petersen og Marc Østerskov, at bygge en forretning op omkring unge talenter. Men hvordan? 

“Jeg tror, det i høj grad handler om, at vores mål er at skabe en arbejdsplads, hvor folk glæder sig til at gå på arbejde. Sådan har vi det selv, og sådan synes vi alle skulle have det. Helt basalt fylder arbejdet så meget i vores liv timemæssigt, at det bare skal være sjovt at gå på arbejde, men for mange er det alligevel det udenfor arbejdet, der virkelig tæller - venner, familie, fritidsaktiviteter, kæreste. Derfor tror vi på, at hvis man skaber et sted, hvor det er fedt at komme, men hvor man også kan gå tidligt og bruge tid med dem man holder af, så er man bare ti gange mere produktiv og glad, når man rent faktisk er på arbejde.” 

For at få medarbejderne til at opretholde den rette balance mellem arbejds- og privatliv har de to stiftere bl.a. indført ‘Messy Fridays’, der giver alle fri Kl. 14.00 om fredagen. Medarbejderne vælger selv, om de blive hængende til en øl eller om de vil hjem.  

“Som virksomhedsejer vil man altid gerne se det gå bedre, hurtigere, vildere - det kan virke logisk derfor bare at lægge flere timer, arbejde mere. Vi tror, det er vigtigt at tage et skridt bagud og forstå, at det ikke nødvendigvis er det, der driver det hele fremad. Vi tror, at man kan skabe endnu højere produktivitet ved faktisk at træde lidt på bremsen og give folk plads til at vokse og have det sjovt. Som ejerleder er man selv den allerstørste kulturbærer, så sidder man selv om natten og sender mails, beskeder og holder sene møder, jamen så bliver det kutymen gennem hele organisationen. Selvom det kan være "hårdt", så må man selv gå forrest og skabe en kultur, hvor der er plads til fritid, frihed og sjov - det tror vi skaber en enorm motivation.”

Den gode stemning og et fladt hierarki

For de to founders har det også været vigtigt at prioritere stemningen på kontoret som en del af arbejdet med at opbygge en god kultur. 

“Vi giver plads til, og sørger selv for at opfordre til, at der skal være plads til at joke, høre musik og have det sjovt med hinanden mens vi arbejder. Stemningen på kontoret er loose. Vi tror på, at man kommer langt med en dosis selvironi. Det bygger både vores interne kultur på, men også vores markedsføring, hvor vi gerne tager lidt pis på os selv” 

Også tillid til medarbejderne står højt på listen over arbejdet med at skabe en kultur, der taler til de unge:  

“Vi giver generelt meget ansvar og frihed fra os og stoler på, medarbejderne performer bedre, hvis de ikke bliver micro managed, og hvis hierarkiet er fladt.”

Mads Koch Petersen, co-founder af Messy Weekend og medarbejdere fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.Medarbejdere fra Messy Weekend fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.

“Når man bliver fanget lidt i det daglige trummerum, kan man godt blive meget fokuseret på de ting, der er nederen. Selvom man vækster, er man irriteret over, at man ikke vækster mere. Vi skal være bedre til at fokusere på og fejre de ting, som vi gør virkelig godt." 

Den gode kultur og fremtiden

Selvom der er godt styr på kulturen i MessyWeekend nu, er Mads Koch Petersen meget bevidst om, at det kommer til at kræve ekstra hårdt arbejde at bevare den gode kultur i fremtiden, som virksomheden bliver større:  

“Når man bliver fanget lidt i det daglige trummerum, kan man godt blive meget fokuseret på de ting, der er nederen. Selvom man vækster, er man irriteret over, at man ikke vækster mere. Vi skal være bedre til at fokusere på og fejre de ting, som vi gør virkelig godt. Derudover skal vi, når teamet vokser, sørge for at vi holder fast i det flade hierarki og den store frihed.”

Mads Koch Petersen, co-founder af Messy Weekend og medarbejdere fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.
Medarbejdere fra Messy Weekend fotografet på Gasonline Grill i portræt af Messy Weekend som Grandhood kunde.

Om MessyWeekend

MessyWeekend så dagens lys i 2018 og siden, er det gået stærkt. I dag bliver brandets sol- og skibriller solgt til mere end 65 lande rundt om i verden. Idéen til brandet opstod, fordi de to ejere indså, at det globale solbrillemarked er domineret af én stor italiensk familieejet virksomhed, som både ejer de største brands, licenser og forhandlere i eyewear-markedet.

Det gør, at der er et komplet mismatch mellem, hvad det koster at producere produkterne, og de priser som de bliver solgt til. Det ville MessyWeekend gøre op med. Derfor sourcer de selv alle materialer og cutter alle mellemled fra, og derved introducerer de briller i samme kvalitet som RayBan etc., men til en pris der er omkring det halve. MessyWeekend ville lave en brille, som man rent faktisk tør bruge på en festival, men som stadig er i en god kvalitet.

Mere om MessyWeekend  →