Hvad vil du gerne vide?

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan fungerer Grandhood?

Grandhood er en opsparingsløsning for virksomheder. Hos os kan du tilmelde din virksomhed og dine medarbejdere på mindre end tre minutter. Når du som virksomhedsejer har tilmeldt dig her modtager dine medarbejdere invitationer på email med instrukser til at downloade Grandhood appen og installere den på deres iphone eller android telefon. Når medarbejderen har opsat sin pension på appen er det eneste, du skal gøre at ændre den pågældende medarbejders information i lønsystemet.

Hvad koster det?

Det vi leverer er en arbejdsgiveradministreret ratepension, hvor virksomheden betaler 59 kr. om måneden per medarbejder. Det er det, vi kalder firmapension på abonnement og reelt set det, der stiller løsningen til rådighed for virksomhedens medarbejdere. Du kan tænke det på samme måde som fx det månedlige gebyr, du betaler, hvis dine medarbejdere fx har et Pleo kort eller et firmabetalt telefonabonnement.

Hvordan opsætter jeg mit lønsystem?

Det afhænger helt af, hvilket lønsystem, du benytter. Når du er logget ind i dit Grandhood dashboard ligger der en guide til de enkelte lønsystemer.

Hvor meget kan jeg betale ind om året?

Grandhood er en ratepension, som har et skattemæssigt loft, der fastsættes hvert år politisk. I 2019 er loftet for ratepensionen 55.900 kr.

Hvordan er det med forsikringer?

Grandhood leverer ikke forsikringer, men vi samarbejder med to af de største leverandører i Danmark. Således tilbyder vi en sundhedsforsikring gennem vores samarbejde med Tryg og en gruppelivsforsikring (invalide sum, Kritisk sygdom (inkl. børn) og dødsfaldssum) gennem vores samarbejde med Forenede Gruppeliv.

Hvordan er I anderledes end andre pensionsselskaber?

Grundlæggende er Grandhood bygget for at gøre pensionsopsparing tilgængelig for flere mennesker end i dag, hvor det typisk er forbeholdt folk, der arbejder i større virksomheder eller arbejder i det offentlige. Vores ambition er desuden at adskille pension og forsikring så det i højere grad bliver muligt at vælge det, der giver mening for den enkelte.

Er I godkendt af Finanstilsynet?

I 2019 modtog vi vores fondsmæglerlicens fra det danske Finanstilsyn og det dertil hørende diskretionære porteføljemandat. Det betyder på almindeligt dansk, at vi er godkendt til at investere dine penge, som er det, vi gør, når du er kunde hos os.

Hvem er jeres partnerbank?

Vores løsning er bygget ovenpå den finansielle infrastruktur, som vores partnerbank Saxo Bank stiller til rådighed. Det betyder, at det er deres systemer vi benytter, når vi handler dine værdidepoter.

Hvad koster det for min virksomhed?

For virksomheden koster det 59 kr. om måneden pr. inviterede medarbejder. Så længe medarbejderen er ansat i din virksomhed, skal der ikke betales andet fra din side som virksomhedsejer.

Kan jeg tilmelde mig som privatperson?

Både ja og nej. Hvis du er selvstændig og har et ApS eller et IVS og benytter lønsystem, så kan du. Ellers ikke, men det er noget, vi har på tegnebrættet.

Hvad gør jeg, hvis en medarbejder stopper?

Hvis en medarbejder stopper, så skal du deaktivere vedkommende via dit Grandhood Dashboard på samme måde som du deaktiverer medarbejderen i dine øvrige systemer. Herefter vil der ikke længere blive trukket penge fra det kort, du har angivet.

Kan jeg bruge en tidligere medarbejds plads i systemet til en ny medarbejder?

Nej desværre ikke. Der er tale om en personlig konto, som er knyttet til den enkelte medarbejder.

Hvordan investerer I mig og mine medarbejderes penge?

For at opnå så lave omkostninger som muligt, benytter vi billige investeringsforeninger kaldet Exchange Traded Funds (ETFs) som giver dig eksponering med flere tusinde forskellige aktier og obligationer med ganske få handler og samtidig sikrer dig en væsentlig spredning. Vi investerer dine penge bæredygtigt, så længe det ikke går ud over dine investeringer. Du kan læse mere i sektionen "sådan investerer vi".

Har du flere spørgsmål?

Har du flere spørgsmål?

Vi vil meget gerne forklare mere over telefonen, mailen eller chatten!

Vi vil meget gerne forklare mere over telefonen, mailen eller chatten!

Vi er klar til at hjælpe!
+45 71 74 74 77
hello@grandhood.dk